X

Dimana Untungnya Simpan Emas?

Dimana untungnya simpanan emas? Soalan yang sering bagi yang baru nak mula simpan emas.

Saya penah kongsi posting harga emas 100g di Facebook pada tahun 2018 kira-kira 3 tahun lepas. Pada tahun tersebut harga emas 100g Public Gold ini dijual pada RM18,385.

Hari ini kalau pemilik ini jual emas 100g akan dibeli balik oleh Public Gold pada harga RM24,388 (merujuk tarikh harga emas 22hb Januari 2021)

Terima kasih Facebook buat throwback ada bukti hidup.

Pengiraan keuntungan yang diperolehi.

Kos beli = RM18,385 + RM40 (caj premium)
= RM18,425

Harga jual = RM24,388

Pemilik ini dah untung RM5,963 bersamaan kenaikan 32% dalam masa 3 tahun. Average kenaikan tahunan 11%. Rasa-rasa besar ker kecik?

Menabung emas ini adalah usaha berterusan ibarat memanam pokok buah.

Kita ambil contoh orang tua-tua dahulu suka tanam pokok buah-buahan di kebun. Macam-macam ditanam pokok buah. Ada pokok Mangga, pokok Manggis, pokok Rambutan, pokok Langsat dan tak tinggal pokok Durian wajib ada.

Bila melepaskan lelah penat menanam anak pokok akan duduk untuk pulihkan tenaga. Dalam fikiran sudah bayang musim buah-buahan. Menikmati hasil usaha bercucuk tanam untuk dirasai bersama anak menantu dan cucu-cucu.

Begitulah simpanan emas ini boleh diibaratkan menanam pokok buah. Hasil usaha menabung secara berterusan sudah tentu akan mendatangkan hasil. Menabung emas ini bersifat jangka masa panjang. Berbeza dengan produk kewangan lain ada yang memberikan pulangan jangka pendek, sederhana dan panjang.

Adalah lebih baik meletakkan matlamat menyimpan seperti menabung emas untuk kos mengerjakan Umrah. Letak tempoh untuk tabung kos mengerjakan Umrah mencukupi. Bila mempunyai matlamat yang realistik mudah untuk usaha menabung.

Menabung emas untuk kos mengerjakan Umrah

Nak untung besar perlu labur besar. Kalau beli 1 gram emas simpan selama 3 tahun. Harga emas akan naik dalam tempoh tersebut tetapi kenaikan hanya untuk 1 gram yang kita beli kali pertama dan terakhir.

Simpanan emas Public Gold boleh bermula dengan RM100 atau harga per gram. Klik butang WhatsApp untuk buka akaun simpanan emas Public Gold.

Telegram group: https://t.me/azrinros
Blog: azrinros.com
YouTube channel: http://bit.ly/azrinros-youtube-channel
IG: https://instagram.com/azrinrosgold

azrinros: AzrinRos PG0006947 adalah Dealer Emas Public Gold sedia membantu dan memberikan panduan cara mendapat emas atas talian dari Public Gold.
Related Post
Leave a Comment