X

Boleh Ker Pembelian Emas Online?

Boleh ker tak boleh pembelian Emas secara online?

Masih ramai lagi terkeliru samada pembelian emas secara online dibolehkan atau tidak?

Ramai yang diluar sana mempunyai kesedaran untuk membeli emas dijadikan simpanan untuk pelaburan jangka masa panjang. Pada masa didalam hati ada kegusaran. Adakah beli emas dapat emas? Lebih-lebih lagi simpanan emas. Adakah emasnya atau sekadar nombor sahaja.

Timbul disitu halal haram samada dibolehkan oleh pembelian emas secara online dibolehkan atau tidak? Syukur alhamdulillah kita ada pakar agama yang membantu memberi kepercayaan pembelian secara online adalah selamat dan Patuh Syariah.

Saya tertarik dengan program Tanyalah Ustaz ada segmen menyentuh mengenai pembelian emas secara online.

Tanyalah Ustaz (2021) | Fekah: Fiqh Revolusi Teknologi (Rabu 13 Okt 21)
Ustaz Mustafar Mohd Suki

Saya nak kongsi mengenai simpanan emas Gold Accumulation Program (GAP) merupakan produk simpanan emas yang ditawarkan oleh Public Gold. Simpanan emas GAP ini banyak membantu orang diluar sana untuk menambung emas dengan bajet yang kecil kerana simpanan emas GAP boleh bermula serendah RM100 atau harga per gram.

Boleh kumpul emas sikit-sikit sehingga membukit.

Bagi mereka yang mempunyai bajet kecil boleh kumpul sikit-sikit dalam simpanan emas GAP untuk mendapatkan gram yang lebih. Yang bagus simpanan emas ini, pelanggan tak perlu bimbang keselamatan emas yang dibeli kerana Public Gold simpan tanpa caj. Dengan kata lain boleh tidur lena berbanding kerisauan simpan sendiri. Mana nak disembuyikan.

Simpanan emas GAP boleh diwarisi.

Simpanan emas GAP ini boleh diwarisi. Jika berlaku apa-apa kepada pemilik akaun simpanan emas GAP. Waris boleh buat tuntutan. Setiap akaun pemilik simpanan emas GAP perlu letakkan nama pewaris.

Prinsip Syariah dalam GAP.

Kita membeli GRAM EMAS milik Public Gold dengan memindahkan sejumlah wang ke akaun Public Gold.

Akad jual beli termeterai secara sah (ijab dan qabul) apabila Public Gold mula merekod pembelian gram emas ke dalam penyata atas talian (online statement) pembeli.

Pemilikan sebegini adalah berdasarkan kepada pemilikan secara hukum (qabadh hukmi/constructive possession).

Ketika memindahkan wang, ia hanyalah sebagai deposit keselamatan (security deposit) atau hamisy jiddiyyah.

Amanie Advisors dilantik sebagai panel penasihat syariah Public Gold.

Public Gold telah melantik panel Syariah Amanie Advisors sebagai panel syariah untuk produk-produk emas yang ditawarkan oleh Public Gold. Maka tidak timbul keraguan untuk menabung dengan Public Gold.

Sijil Patuh Syariah yang dikeluarkan oleh Amanie Advisors

Bak kata tag line #BiarTahuJanganKeliru yang digunakan dalam program Tanyalah Ustaz.

Moga terjawab segala persolan. Boleh ker tak boleh beli emas secara online? Jom mula menabung emas sekarang. Klik butang Daftar dibawah untuk saya bantu.

azrinros: AzrinRos PG0006947 adalah Dealer Emas Public Gold sedia membantu dan memberikan panduan cara mendapat emas atas talian dari Public Gold.
Related Post
Leave a Comment